1 / 1

Marc pressupostari general corresponent al mandat 2024-2027

Edicte del 22-2-2024 pel qual es fa públic el marc pressupostari general del Comú d’Escaldes–Engordany per al temps corresponent al mandat 2024-2027.

 

Vista la Llei 19/2017, del 20 d’octubre, qualificada de modificació de la Llei qualificada de delimitació de competències dels comuns;

 

Vist l’article 11 el Text refós de la Llei 32/2014, del 27 de novembre, de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal;

 

El Comú d'Escaldes-Engordany, en la sessió celebrada el dia 22 de febrer de 2024, ha aprovat el següent:

 

Marc pressupostari del Comú d’Escaldes-Engordany per al mandat 2024-2027

 

1           Presentació

El marc pressupostari per al mandat 2024-2027 s’ha elaborat d’acord amb el que preveu l’article 11 de la Llei 32/2014 de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, i les seves modificacions.

Aquest marc ha estat sotmès a la consideració del Tribunal de Comptes, que ha emès el seu informe favorable quant al compliment dels objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària.

D’acord amb el que disposa l’article 11.3 de la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, el marc pressupostari serà revisat cada any i se sotmetrà a aprovació abans que s’aprovi el pressupost anual del Comú.

El marc pressupostari del Comú d’Escaldes-Engordany compleix en tots els seus aspectes amb les limitacions fixades per la llei, i en concret en allò referent al límit d’endeutament, donant compliment als principis de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària.

Tal com s’estableix en l’article 11.4 de la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, el marc pressupostari consisteix en una projecció pressupostària pels anys del mandat en el que s’emmarcaran els pressupostos anuals. Aquest contempla:

- Els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal, establerts en la mateixa Llei.

- Les projeccions de les principals partides d’ingressos i despeses, tenint en compte tant la seva evolució tendencial com l’impacte de les mesures previstes pel període considerat.

- Les previsions econòmiques generals en el context de les quals s’aplicarà el marc pressupostari durant el període de referència.

2           Objectius de sostenibilitat financera, d’estabilitat pressupostària i fiscal

L’article 11.5 de la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal estableix que el Tribunal de Comptes, d’acord amb el Ministeri encarregat de les finances, publicarà anualment els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal tant pel que fa referència a l’Administració General com als comuns per tal que el seu marc pressupostari s’elabori en base als citats objectius.

En data 24 de gener de 2024 es van publicar els objectius de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària i fiscal del Comú d’Escaldes-Engordany per a l’exercici 2024.

Comú d’Escaldes-Engordany
2024-2027

Objectius d’endeutament *

(en % s/mitja dels ingressos totals liquidats els tres anys immediatament anteriors)

47,50%

Objectiu de despesa màxima permesa
(en valor absolut)

50.000.000 €

Objectiu de despesa corrent o de funcionament (taxa de creixement)

12,00%

 

2.1           Limitació d’endeutament

L’article 12 de la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, estableix que:

-          Apartat 1. El deute públic del Principat no pot ser superior al cinquanta-cinc per cent (55%) del producte interior brut (PIB) expressat en termes nominals i calculat a aquests efectes d’acord amb la metodologia vigent a la data d’entrada en vigor de la present Llei.

-          Apartat 6. El deute dels Comuns, inclosos els organismes públics, les entitats públiques i parapúbliques que hi estan vinculades, així com les societats públiques amb una participació dels comuns majoritària en el capital o suficient per tenir-ne el control, no podrà superar el 200% de la mitja dels ingressos totals liquidats en els pressupostos corresponents als tres anys naturals immediatament anteriors, calculat d’acord amb l’establert en la Llei de les finances comunals.

-          Apartat 7. Qualsevol administració que superi el seu límit d’endeutament no podrà realitzar operacions d’endeutament net.

En l’evolució prevista de l’endeutament del Comú d’Escaldes-Engordany es pot observar que la corporació compleix amb escreix les limitacions a l’endeutament que estableix la Llei de referència (200%), així com amb l’objectiu d’endeutament per al mandat.

 

Mitjana ingressos liquidats exercici

Endeutament

% sobre base de càlcul

31/12/2024

31.238.719,57

7.616.040,04

24,38%

31/12/2025

34.986.723,40

9.567.944,36

27,35%

31/12/2026

35.798.221,38

11.461.689,10

32,02%

31/12/2027

36.991.455,83

6.119.647,89

16,54%

2.2           Despesa màxima permesa

L’article 15.3 de la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, estableix que :

- Els comuns, inclosos els organismes públics, les entitats públiques i parapúbliques que hi estan vinculades, així com les societats públiques participades majoritàriament en el capital o suficient per tenir-ne el control, podran incórrer en dèficit sempre que el deute dels mateixos no superi el (200%) de la mitja dels ingressos totals liquidats en els pressupostos corresponents als tres anys naturals immediatament anteriors, calculat d’acord amb l’establert a la Llei 36/2021, de les finances comunals.

Les previsions del Comú d’Escaldes-Engordany durant l’exercici 2024 han incorporat l’efecte de la inflació amb un 4.6% de moltes de les partides de despesa corrent, tot i que s’han incorporat partides de projectes nous. Pel que fa a l’any 2025 s’ha contemplat els projectes estratègics d’inversió en infraestructures i equipaments a la parròquia s’han conformat en la seva majoria com a projectes plurianuals atesa la seva envergadura i la planificació de les obres. Aquests projectes plurianuals ja estan en execució avançada atès que es van iniciar al mandat anterior. Altres projectes del mandat s’acabaran de definir.

Aquestes previsions de despesa s’han equilibrat amb els ingressos previstos segons s’exposa a l’apartat 3.1 Projecció d’ingressos. Part d’aquests projectes seran finançats amb nou endeutament, tal com es mostra en el quadre de l’apartat 2.1 “Limitació d’endeutament”.

2.3           Regla de la despesa corrent o de funcionament

L’article 16 de la Llei 32/2014 de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal estableix que:

-          Apartat 1. La variació del resultat de sumar la despesa de personal, de la despesa de béns corrents i serveis, així com les transferències corrents, pressupostada tant per l’Administració general com pels comuns no podrà superar la taxa de referència del creixement del producte interior brut nacional anual.

-          Apartat 3. En cas que el deute dels Comuns inclosos els organismes públics, les entitats públiques i parapúbliques que hi estan vinculades, així com les societats públiques amb una participació dels Comuns majoritària en el capital o suficient per tenir-ne el control, sigui inferior al 180% de la mitja dels ingressos totals liquidats en els pressupostos corresponents als tres anys naturals immediatament anteriors, calculat d’acord amb l’establert en la Llei de les finances comunals, no els hi serà d’aplicació la regla de la despesa corrent o de funcionament establerta en aquest article.

Tal com es mostra en el quadre de l’apartat 2.1 “Limitació d’endeutament”, el nivell d’endeutament previst pel Comú se situa per sota del 180% en el conjunt del període 2024-2027, de forma que no li és d’aplicació la regla de la despesa corrent prevista per l’article 16 de la Llei 32/2014 de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.

2.4            Compte de compensació

L’article 19.2 de la Llei 32/2014 de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, estableix que:

-          Els pressupostos dels comuns inclouran una partida pressupostària corresponent al zero coma deu per cent (0,10%) del total de les seves despeses que anirà destinada a la dotació d’un compte de compensació que s’utilitzarà per sufragar els pressupostos extraordinaris per causes excepcionals. Atès la disposició final sisena de la Llei del pressupost 2021 aquest percentatge s’incrementa fins un zero coma cinquanta per cent (0,50%) del total de les seves despeses.

El Comú ha procedit a dotar una partida pels exercicis 2024-2027 donant compliment a l’aportació al compte de compensació previst per la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal.

En la taula següent es mostra l’estimació de la dotació per al període 2024-2027.

 

pressupost 2024

pressupost 2025

pressupost 2026

pressupost 2027

 Base de càlcul per a la dotació

 44.738.192,90 €

40.872.892,30 €

38.740.556,14 €

 36.303.505,49 €

 Compte de compensació  0,1% (art.14)
Llei del pressupost 2021 Disposició final sisena 0,5%

   223.690,96 €

       204.364,46 €

      193.702,78 €

      181.517,53 €

3           Projeccions de les principals partides d’ingressos i despeses

Les projeccions de les principals partides d’ingressos i despeses s’han efectuat tenint en compte tant la seva evolució tendencial com l’impacte de les mesures previstes pel període considerat.

En la projecció de les diferents partides es consideren les línies directrius següents:

          Donar impuls a tots aquells projectes, infraestructures i iniciatives que maximitzen el potencial de la parròquia i ajuden a promoure l’activitat econòmica, cultural, social i esportiva. En concret l’obra d’excavació i aparcaments de l’edifici de pisos socials previst a l’avinguda del Pessebre, el projecte Caldes d’intervenció i reactivació de la part alta, el condicionament dels locals del Comú a l’avinguda del Fener, l’aparcament i plaça de l'Església, l’aparcament i instal·lacions esportives de Falgueró, millores del Prat Gran, millores a l’aparcament de Caldea, condicionament de la Borda Gabriel, entre altres.

          Minimitzar l’impacte de la pressió fiscal sobre els ciutadans i negocis radicats a la parròquia, especialment d’aquells que es troben en una situació més desafavorida.

          Continuar garantint un ampli ventall de prestacions i serveis a la parròquia, a uns preus assequibles però sostenibles.

          Augmentar les polítiques de prestacions socials a aquelles famílies, ciutadans que passen per moments difícils derivats de la situació econòmica inflacionista i de la manca d’habitatge, i en consonància, dinamitzar el teixit empresarial de la parròquia així com establir col·laboracions publico-privades en benefici dels barris i de la ciutadania.

          Preservar i difondre el patrimoni cultural i natural de la Vall del Madriu, realitzant intervencions de conservació en el medi i promovent accions socials, culturals i mediambientals a la Vall.

          Treballar en l’agenda ambiental i l’adaptació al canvi climàtic, implementant polítiques eficients per tal de fer un correcte ús de l’aigua i reduir l’impacte de la petjada de carboni, amb la introducció dels criteris d’eficiència energètica en els projectes d’inversions però també d’organització comunal.

          Continuar promovent sinèrgies dins l’organització comunal i apostar per l’administració electrònica que permetin racionalitzar la utilització dels recursos públics i millorar l’eficiència, tot vetllant per garantir una transparència màxima i rigor en la gestió.

          Continuar en la millora dels processos amb recursos tecnològics dins l’organització comunal que permetin racionalitzar la utilització dels recursos públics i millorar l’eficiència dels actes administratius: projectes d’innovació tecnològica que inclouen la implantació de metodologia Agile, mapa de processos, millora en la seguretat integral corporativa, portal digital de tràmits, millora continua a la xarxa, sistemes i equipaments comunals.

          Mantenir el nivell d’endeutament en uns límits assumibles i sostenibles.

3.1           Projecció d’ingressos

Pel que fa la projecció d’ingressos s’han considerat dos taxes de creixement sobre partint de l’estimació d’ingressos de 2023:

 

2024

2025

2026

2027

IPC *

4,60%

2,70%

2,10%

1,90%

PIB **

2,30%

1,80%

2,10%

2,00%

*    Pel que fa a les projeccions de IPC s’ha considerat les perspectives d’inflació del BCE.

** Pel que fa a les projeccions de PIB s’ha considerat les previsions de creixement del Departament d’estadística d’Andorra.

 

Pel que fa als capítols 1 “Impostos directes”, 2 “Impostos indirectes” i 3 “Taxes i altres ingressos” s’ha considerant un creixement de taxa de PIB.

Val a dir que pel que fa a ingressos de la construcció i cessió econòmica encara es preveu una situació extraordinària pels exercicis 2024 i 2025 atès el volum de projectes que es van presentar a finals del 2023.

Pel que fa a capítol 5 “Ingressos patrimonials” s’ha considerat un creixement de PIB. S’incorporen ingressos del nou cens emfitèutic de la torre de Caldea, i inclou ingressos de dipòsits bancaris a curt termini que s’incorporarien a exercicis posteriors en funció de l’evolució dels mercats financers.

Pel que fa a les transferències rebudes, als capítols 4 “Transferències corrents” i 7 “Transferències de capital”, s’ha previst un increment en funció de les previsions de creixement país. L’aplicació de la transferència de Govern a despesa corrent o despesa de capital s’ha ajustat seguint les necessitats derivades de l’evolució de la despesa, i amb l’objectiu de garantir el principi de suficiència dels recursos corrents per a finançar les despeses corrents.

Pel que fa la previsió del capítol 9 “Actius financers”, s’ha considerat el finançament extern necessari per a fer front als projectes socials a que es compromet el Comú i a altres projectes d’inversió en infraestructures.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Estat d'ingressos

pressupost 2024

pressupost 2025

pressupost 2026

pressupost 2027

Total Capítol 1 Impostos directes

11.163.600,67

11.770.185,23

9.022.859,10

9.171.316,26

Total Capítol 2 Impostos indirectes

1.262.791,07

1.285.521,31

1.312.517,25

1.338.767,60

Total Capítol 3 Taxes i altres ingressos

11.865.525,55

12.265.684,97

11.641.849,24

11.858.067,76

Total Capítol 4 Transferències corrents

5.256.553,51

5.351.171,47

5.463.546,07

5.572.816,99

Total Capítol 5 Ingressos patrimonials

1.254.181,16

877.244,05

895.666,18

912.683,84

Ingressos per operacions corrents

    30.802.651,97

  31.549.807,04

  28.336.437,84

    28.853.652,45

 

 

 

 

 

Total Capítol 6 alienació d'inversions reals

0,00

0,00

0,00

0,00

Total Capítol 7 Transferències de capital

4.740.172,65

4.825.495,75

4.926.831,16

5.025.367,79

Total Capítol 8 Actius Financers

2.419.059,25

0,00

0,00

2.629.506,98

Total Capítol 9 Passius Financers

7.000.000,00

4.000.000,00

4.000.000,00

0,00

Ingressos de capital

    14.159.231,89

    8.825.495,75

    8.926.831,16

     7.654.874,77

 

 

 

 

 

Total Ingressos corrents i capital

      44.961.883,86

    40.375.302,79

    37.263.269,01

      36.508.527,22

 

3.2           Projecció de despeses

Pel que fa a la projecció de despeses, s’ha considerat les següents taxes de creixement anual:

 

2024

2025

2026

2027

IPC *

4,60%

2,70%

2,10%

1,90%

*    Pel que fa a les projeccions de IPC s’ha considerat les perspectives d’inflació del BCE.

 

S’han aplicat sobre els capítols 1 “Despeses de personal”, 2 “Consum de béns corrents i serveis” i pel que fa a capítol 4 “Transferències”. Cal apuntar que durant 2024 hi ha actuacions puntuals de despeses especials obra segons contractes i possibles convenis. I a més està previst que es comenci a executar el Pla especial de Can Noguer UA-SUble- 28.

La projecció del capítol 3 “Despeses financeres”, s’ha efectuat en base a l’Euríbor a un any, a 1 de gener del 2024, i el diferencial pactat per a cada operació de finançament vigent. Per als anys 2025, 2026 i 2027 s’ha considerat un l’Euríbor  de 3.75% i 3% pels darrers anys.

La projecció del capítol 9 “Passius financers” s’ha efectuat tenint en compte el pla d’amortització de les operacions de finançament existent, i l’evolució dels tipus d’interès tal com s’assenyala en l’apartat precedent per a la projecció del capítol 3 “Despeses financeres”.

La projecció de la despesa d’inversió s’ha efectuat tenint en compte el programa d’inversions previst per al mandat i la capacitat final resultant de la previsió d’ingressos i de despeses corrents i passius financers.

 

Estat de despeses

pressupost 2024

pressupost 2025

pressupost 2026

pressupost 2027

Total Capítol 1 Despeses de personal

13.362.903,90

13.723.702,30

14.011.900,05

14.278.126,15

Total Capítol 2 Consum de béns corrents i serveis

11.065.262,63

11.861.050,44

11.954.439,08

10.825.209,87

Total Capítol 3 Despeses financeres

237.350,18

358.581,96

393.314,09

356.587,10

Total Capítol 4 Transferències corrents

2.222.870,82

2.236.292,12

2.255.145,05

2.283.564,34

Despeses per operacions corrents

26.888.387,53

  28.179.626,82

  28.614.798,27

    27.743.487,45

 

 

 

 

 

Total Capítol 6 Inversions

14.488.480,81

10.043.394,94

5.820.604,66

5.431.968,24

Total Capítol 7 Transferències de capital

0,00

0,00

0,00

0,00

Despeses de capital

 14.488.480,81

 10.043.394,94

     5.820.604,66

      5.431.968,24

 

 

 

 

 

Total Capítol 8 Actius financers

0,00

 

 

0,00

Total Capítol 9 Passius financers

3.585.015,52

2.152.281,03

2.827.866,08

3.333.071,52

Despeses financeres

     3.585.015,52 

       2.152.281,03

      2.827.866,08

         3.333.071,52

 

 

 

 

 

Despeses totals

  44.961.883,86

    40.375.302,79

    37.263.269,01

      36.508.527,22

 

 

4           Projeccions econòmiques generals

Per a les projeccions econòmiques generals en el context de les quals s’aplicarà el marc pressupostari durant el període de mandat s’han considerat pel que fa a les projeccions de IPC s’ha considerat les perspectives d’inflació del BCE i pel que fa a les projeccions de PIB s’ha considerat les previsions de creixement del Departament d’estadística d’Andorra.

5           Supervisió i control

La Intervenció comunal ha procedit a avaluar el compliment de les obligacions establertes a la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària i fiscal, del marc pressupostari del Comú d’Escaldes-Engordany corresponent al mandat 2024-2027, i hi dona conformitat en virtut de l’article 22.1 de la mateixa.

 

Cosa que es fa pública per a coneixement general.

Escaldes-Engordany, 22 de febrer del 2024